23948sdkhjf

Flere aktører i central industri forventer højere dagligvarepriser

Der ser nu ud til at være en ny fase på vej i de efterskvulp, som mange fødevarevirksomheder oplever, efter at inflationen kulminerede i 2022.

I mange kategorier var der efter priseksplosionen et kraftigt nedadgående pres på priserne, og en del oplevede ligefrem prisfald. Mælk, ost og æg var ét eksempel med lavere priser gennem 2023. 

Men nu er trenden igen ved at vende.

Ifølge helt nye tal fra Danmarks Statistik er andelen af virksomheder i føde-, drikke- og tobaksvareindustrien, der forventer et fald i salgspriserne i de kommende måneder nu minimal - kun tre procent. Det er den laveste andel i næsten to år.

Til gengæld venter 14 procent af branchens virksomheder at få mere for deres produkter. 

En af dem kan være mejerigiganten Arla Foods, hvor topchef Peder Tuborgh på et pressemøde i går i forbindelse med fremlæggelsen af et halvårsregnskab varslede højere priser for virksomhedens produkter.

De kan være på vej som en følge af, at priserne på de globale råvaremarkeder igen er på vej op - ikke mindst på smørret.

- Vi har endnu ikke set råvare-prisstigningerne forplante sig til detailhandlen, men fortsætter det, vil det ske igen. Dog ikke så dramatisk som tidligere, sagde Tuborgh.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.174